Kategórie článkov
Najnovšie články
silhouette, head, bookshelf

Slovníky

Slovníky sú knihy, ktoré zaznamenávajú a usporadúvajú slovnú zásobu jazyka. Existujú rôzne typy slovníkov. Vieme ich rozlišovať podľa rozsahu, počtu jazykov,

Čítaj viac »

Voľný verš

Facebook
Email
Print

Voľný verš je protikladom viazaného verša. Nepoužíva pravidelný rým, text neorganizuje do pravidelne sa opakujúcich stôp podľa prízvuku či dĺžky. Jednotlivé verše nemajú rovnaký počet slabík.

Rytmus v ňom vzniká pomocou náhradných rytmotvorných činiteľov, medzi ktoré patria:

• tempo,

• vetná intonácia,

• stavba vety – syntax,

• (nepravidelný) rým,

• asonancia, teda zvuková zhoda samohlások na konci veršov alebo polveršov bez ohľadu na spoluhlásky,

• opakovacie figúry (napr. anafora, epifora, epanastrofa, epizeuxa…),

• chýbajúca interpunkcia.

Okrem toho pracuje voľný verš s tzv. momentom sklamaného očakávania. Ten je výsledkom našej predošlej skúsenosti s poéziou – od detstva vnímame „básničky“ ako niečo, čo sa rýmuje.

Pri veršovanom texte očakávame rým. Voľný verš ho nemá (resp. nemá pravidelný rým), a tak je čitateľ/ poslucháč básne vo voľnom verši vždy znova „sklamaný“ – podvedome očakával niečo, čo neprichádza. Dôsledkom tohto sklamania býva i zvýšenie pozornosti čitateľa – a konce veršov sa stávajú zdrojom napätia a významovo najdôležitejšou časťou verša.

Voľný verš je veršom modernej poézie – ako prvý ho využil americký spisovateľ Walt Whitman v básnickej zbierke Steblá trávy (vyšla r. 1855). Výrazne ňou ovplyvnil ďalší vývin poézie – voľný verš používali básnici európskej moderny a avantgárd. Vo francúzskej poézii napr. Guillaume Apollinaire, v slovenskej napr. Ivan Krasko, Ján Smrek, Rudolf Dilong a mnohí ďalší básnici.

Príklad:

Som iba sliedič, vták, možno straka.
Kradnem príbeh. Striehnem tu pohľadom –
vo dne v noci na rozpálenej streche,
neblednem pred dažďom,
a podo mnou je dom –
v tom dome žije muž.
A príbeh? Ten tlie stále celý
hlboko, kdesi celkom vnútri v ňom.
A v ňom ten muž, vždy znova,
keď stúpa hore po schodoch,
je starcom, ktorý – ako to býva
v snoch, pri ktorých sa nespí –
si opatrne nesie hore na špičkách
topánok aj v hlave (a možno trochu vo vlasoch)
iskrivý, svieži, ľahko voňajúci prach,
ktorý je vonku prvým snehom –
a v stúpajúcich zákrutách schodov, cez okno,
pod miznúcim brehom vidí
holý strom, jabloň v bielom, ktorá
vždy znova pomaly cúva celkom do biela –
a úsmev starej tváre sa rozsvecuje v ňom
ako v zrkadle.
(Ivan Štrpka: Príbeh)

Rytmus tejto básne môžeme vnímať výraznejšie pri počúvaní jej zhudobnenej verzie – v albume Príbeh Deža Ursínyho.

Návrat hore