5. – 15. storočie
Vývoj antickej kultúry sa po páde Rímskej ríše prerušil. Rozvíjala sa však literárna tradícia ázijských kultúr: na blízkom východe perzská, ale najmä arabská literatúra, na ďalekom východe čínska a na strednom východe indická literatúra.
Arabská literatúra – veľký umelecký a historický význam majú dve veľké diela:
Korán – náboženské dielo arabskej a islamskej kultúry, svätá kniha moslimov,
Tisíc a jedna noc – anonymná zbierka orientálnych rozprávok a príbehov. Je to najprekladanejšie a najvyhľadávanejšie dielo arabskej literatúry.
Európska literatúra
Charakteristické heslo: latinské „ora et labora“ – modli sa a pracuj.
Literárnou autoritou sa stala Biblia, hrdinom bol svätec, mučeník, kráľ alebo rytier. Dôležitá je forma, viac ako obsah, využívajú sa námety z Biblie alebo z antiky, alegória (druh rozvitej metafory – nepriameho pomenovania), imitácia (napodobňovanie), používali sa ustálené symboly (baránok, holubica, čísla – 3,7,9).
Charakteristické znaky stredovekej literatúry:
- anonymita,
- transcendentálnosť (transcendere = prekračovať – zmysel všetkého je určený vzťahom k Bohu, posmrtnému životu),
- synkretizmus (prelínanie lit. druhov – napr. umelecká forma pre vecnú literatúru – veršované slovníky),
- aj vo svetskej literatúre sa často prejavuje vplyv náboženstva,
- idealizované typizovanie (ideálny typ – svätec, rytier a pod.),
- topika (opakovanie – klišé a výrazové schémy: stereotypné obrazy, zvraty, citáty z Biblie a od cirkevných autorít),
- rétorický štýl – nadnesený a ozdobný, amplifikácia a kumulácia (a.=rozširovanie, k.=hromadenie) výrazov, zvratov, osvetľovanie deja a významu z viacerých strán. Veľkoleposť štýlu sa merala významom osoby, o ktorej sa písalo (3 stupne).
Stredoveká literatúra sa delí na :
1. Duchovnú literatúru
2. Svetskú literatúru
Francúzska literatúra
Chanson de geste – piesne o hrdinských činoch, prelom 11. a 12. st.
najznámejšia je Pieseň o Rolandovi – francúzsky hrdinský epos, opisuje vládu Karola Veľkého, ktorý vedie križiacke výpravy.
Tristan a Izolda – pôvodne keltská ľudová povesť, hl. hrdinovia omylom vypijú čarovný nápoj lásky a od tej chvíle sa do seba smrteľne zaľúbia. Nakoniec spoločne zomierajú.
Španielska literatúra
Pieseň o Cidovi – 12. st. – hrdinský epos o národnom hrdinovi Rodrigovi, ktorý sa vyznamenal v boji proti Maurom. Je príkladom kresťanského rytiera, ktorý bojuje za vieru, je verným manželom, otcom, ale aj verným poddaným svojho kráľa
Nemecká literatúra
Povesť o Nibelungoch – 12. stor.
Nemecký hrdinský veršovaný epos. (Nibelungovia sú mytologické bytosti, strážcovia a vlastníci pokladu, ktorí žijú pod zemou). Na motívy tohto eposu napísal Richard Wagner 4-dielny operný cyklus Prsteň Nibelungov.
Ruská literatúra
V ruskej literatúre vznikajú byliny – epické piesne o historických udalostiach starého Ruska. (Slovo BYL = bol – ide o udalostiach, ktoré „boli“ = stali sa v minulosti). Hrdinami sú bohatieri.
Slovo o pluku Igorovom – 12. st. – najznámejší hrdinský epos. Vykresľuje ruské knieža Igora, ktorého neveľké vojsko je porazené a on padne do zajatia. Jeho žena Jaroslavna ho oplakáva a Igorovi sa nakoniec podarí ujsť.
Česká literatúra
Kosmas – zakladateľ českého dejepisectva, napísal Kroniku českú – zobrazuje české dejiny od vybájených čias do začiatku 12. stor.
Jan Hus – univerzitný profesor, upálený ako kacír (1415). Hus o. i. navrhol reformu pravopisu, v ktorej zaviedol diakritické znamienka – postupne sa presadili v češtine aj v slovenčine.
Slovenská stredoveká literatúra 800 – 1500
Slovenskú stredovekú lit. rozdeľujeme na dve vývinové obdobia:
1. Staroslovienska literatúra – 800 – 1000
2. Po latinsky a po česky písaná stredoveká literatúra – 1000 – 1500
Staroslovienska literatúra
Vznikla vo Veľkomoravskej ríši v 9. stor.
Prekladová literatúra:
Konštantín (Cyril), Metod: Misál, Breviár, Žaltár, spevník, evanjeliá, Starý zákon.
1. slovanské písmo – hlaholika, Cyril a Metod vytvorili 1. slovanský spisovný jazyk, zaviedli staroslovienske bohoslužby.
V Bulharsku bola na začiatku 10 stor. zostavená cyrilika – dodnes sa (upravená) používa.
Pôvodná literatúra:
Konštantín: veršovaný predslov k sv. evanjeliu – Proglas – prvá slovanská báseň. Autor v nej ospevuje starosloviensky preklad písma, obhajuje právo Slovanov na vlastný liturgický jazyk.
Moravsko-Panónske legendy – tvoria ich dve legendy: Život sv. Konštantína – autor pravdepodobne Kliment a Život sv. Metoda – autor je pravdepodobne Gorazd.
Ďalšie diela – Život Naumov , O písmenách, Pochvala Cyrilovi filozofovi, Pochvalné slovo na Cyrila a Metoda.
Po latinsky a po česky písaná literatúra
1000 – 1500
Založená bola Academia Istropolitana – prvá univerzita na území Slovenska (1465 – 1491). (Do dnešných čias sa zachovala študentská latinská pieseň Gaudeamus Igitur).
Literatúra bola v službách kresťanstva a feudalizmu, preto mala náboženský obsah (žalmy, modlitby, legendy). V cirkevnej literatúre sa písali hlavne legendy, piesne, modlitby a exemplá – krátke prozaické útvary, bájky, krátke poviedky, ktorých zámerom bolo vychovávať veriacich a zväčša objasňovali určité morálne pojmy, zásady.
Vo svetskej literatúre prevažovali kroniky, slovníky, svetské piesne, zachovala sa napr. Anonymova kronika (zač. 13. stor.), Kronika Šimona z Kézy (koniec 13. stor.). Pre literatúru bol charakteristický synkretizmus – splývanie prvkov rôznych druhov literatúry (náboženská a svetská, umelecká a náučná).
Poéziu predstavovali cirkevné piesne, napr. Hospodine, pomiluj ny. V próze patrili medzi najpopulárnejšie legendy: Legenda o sv. Svoradovi a Benediktovi (koniec 11. stor., biskup Maurus) a tri Legendy o sv. Štefanovi (11. – 12. stor., neznámy autor).
Začiatky literatúry písanej po česky/slovakizovanou češtinou siahajú do 14. storočia, zachovali sa náboženské piesne napr. Vitaj milý Spasiteľu, modlitby – Spišské modlitby. Z mestskej literatúry sa zachovali mestské knihy – napr. Žilinská mestská kniha, listy a listiny.
Pred vznikom kníhtlače bola cena knihy na naše pomery astronomická – mohla zodpovedať výške ročného platu stredného úradníka alebo cene menšej roľníckej usadlosti – dediny (por. Verdon 2003). Cca od polovice 15. storočia sa začína využívať kníhtlač (a knihy sa už nemusia prepisovať ručne). Všetky knihy vytlačené do roku 1500 nazývame inkunábuly – prvotlače.
Verdon, J.: Volný čas ve středověku. Praha: Vyšehrad 2003.