Kategórie článkov
Najnovšie články
silhouette, head, bookshelf

Slovníky

Slovníky sú knihy, ktoré zaznamenávajú a usporadúvajú slovnú zásobu jazyka. Existujú rôzne typy slovníkov. Vieme ich rozlišovať podľa rozsahu, počtu jazykov,

Čítaj viac »

Rytmus a rým

Facebook
Email
Print

Rytmus

Rytmus reči tvorí opakovanie nejakého zvukového prvku. Od systému konkrétneho jazyka závisí, ktorý prvok je pre vytvorenie rytmu dominantný.

Rytmus nášho jazyka je daný najmä rozložením prízvučných slabík. Z usporiadania prízvučných a neprízvučných slabík vychádza základné „rytmické vlnenie“ reči (Por. Ondruš, Sabol 1981).

Každá rečová výpoveď má istý rytmus – teda aj bežná hovorená reč. Na rozdiel od bežnej reči umelecká literatúra cielene využíva pravidelný rytmus s estetickou funkciou. Podľa práce s rytmom potom rozlišujeme:

– rytmicky neviazanú reč (= prózu),

– rytmicky viazanú reč (= poéziu).

Próza je teda neveršovaná forma.

Dráma v rôznych obdobiach využíva rôznu formu jazyka – môže byť napísaná vo veršoch (najmä staršia dráma) alebo v próze (novšia a súčasná dráma).

Poézia je veršovaná reč.

V dejinách slovenskej literatúry používala poézia v rôznych obdobiach rôzne spôsoby práce s rytmom, resp. rôzne spôsoby a prostriedky na dosiahnutie pravidelného rytmu básnického jazyka. Každý z nich je založený na istom súbore pravidiel – prozodickom (veršovom) systéme.

VERŠOVÉ SYSTÉMY – používa sa aj termín prozodické systémy.

Prozódia je náuka o zvukovej stránke jazyka, v slovenčine o prízvuku a kvantite, čiže dĺžke.

Prozódia teda využíva hlavne prozodické vlastnosti jazyka, medzi ktoré patria: intonácia, prízvuk (rozdiel medzi prízvučnou a neprízvučnou slabikou), dĺžka slabiky (rozdiel medzi dlhou a krátkou slabikou).

Verš je rytmicky organizovaný jeden riadok básne.

Podľa spôsobu využitia zvukových prvkov pri stavbe verša, teda pri tvorbe veršového rytmu, rozlišujeme:

1. časomerný veršový systém – v slovenskej literatúre ho využívali básnici obdobia klasicizmu – Ján Kollár (Předzpěv básnickej skladby Slávy dcera) a Ján Hollý;

2. sylabický veršový systém – ako najjednoduchší systém je základom veršovaných textov ľudovej slovesnosti. Ňou sa inšpirovali a sylabický systém využívali básnici slovenského romantizmu – štúrovci (napr. Ján Botto, Samo Chalupka, Janko Kráľ, Andrej Sládkovič);

3. sylabotonický veršový systém – v našej literatúre sa systematicky využíva od nástupu umeleckého smeru realizmu a jeho začiatky sú spojené napr. s tvorbou Svetozára Hurbana Vajanského a Pavla Országha Hviezdoslava (ale nájdeme ho už v poézii Jána Kollára – sonety Slávy dcery sú napísané práve prízvučným veršom).

Popri voľnom verši ho využíva aj súčasná poézia;

4. voľný verš – voľný verš je veršom modernej poézie a jeho začiatky sú v našej literatúre spojené s nástupom literárnej moderny (napr. Ivan Krasko), neskôr s avantgardnou poéziou (napr. nadrealizmus – o. i. Rudolf Fabry). Spolu so sylabotonickým veršom ho využíva súčasná poézia.

Časomerný a voľný verš nepoužívajú rým, v sylabickom (slabičnom) a sylabotonickom systéme sa verše rýmujú.

Medzi druhy rýmu patria:

1. Združený rým je rýmové spojenie dvoch za sebou nasledujúcich veršov podľa schémy: aa/bb/cc.

Príklady –

V sylabickom verši:

Hučia, hučia Turkov čaty,

poháňajú ľud zajatý:

tri ráz mesiac už omladol,

a oni vždy tiahnu nadol. —

(Samo Chalupka: Turčín Poničan)

V sylabotonickom verši:

Démon kýs ´ škaredý, chvost vlečúc po zemi,

ku mne sa priplazil, do ucha šepce mi.

Noc bola hlboká, svetlá už nepláli:

plamenný zrak jeho vo tvár mi okáli.

(Ivan Krasko: Baníci)

2. Prerývaný rým vzniká pravidelným spojením určitých veršov, napr. druhého a štvrtého verša, kým ostatné verše sa navzájom nerýmujú (abxb).

Príklady –

V sylabickom verši:

Na doline v šírom poli,

na tej tichej vodičke,

povedajú starí ľudia

o zakliatej paničke.

(Janko Kráľ: Zakliata panna vo Váhu a divný Janko)

V sylabotonickom verši:

Láska je strašne bohatá

Láska, tá všetko sľúbi

no ten, čo ľúbil, sklamal sa

a ten, čo sklamal, ľúbi

(Miroslav Válek: Jesenná láska)

3. Striedavý rým je rýmové spojenie dvoch párnych a dvoch nepárnych veršov v strofe podľa schémy: abab.

Príklady –

V sylabickom verši:

Nespievaj potom krásy velebu,

keď sa raz ku nej rozženieš,

zapri najvyššiu srdca potrebu,

so svetom svojím skamenieš!

(Andrej Sládkovič: Marína)

V sylabotonickom verši:

Najkrajšia si keď si češeš vlasy

tuším zakryjú tvoj štíhly pás.

Zrkadlo už pošepne ti asi

že sa krásnym ženám podobáš

(Kamil Peteraj: Ako obrázok)

4. Obkročný rým je v štvorverší rýmové spojenie prvého so štvrtým a druhého s tretím veršom podľa schémy abba.

Príklady –

V sylabickom verši:

Ja sladké túžby, túžby po kráse

spievam peknotou nadšený,

a v tomto duše mojej ohlase

svet môj je celý zavrený;

z výsosti Tatier ona mi svieti,

ona mi z ohňov nebeských letí,

ona mi svety pohýna;

ona mi kýva zo sto životov:

No centrom, živlom, nebom, jednotou

krás mojich moja Marína!

(Andrej Sládkovič: Marína)

V sylabotonickom verši:

Tam rozhadzuje slnko šperky zo zlata

milenci za svet nemajú kam ísť.

Napísala mu hrozne smutný list

a pred zrkadlom čítala ho dojatá.

(Miroslav Válek: Z vody)

A národ oboril sa na národ

s úmyslom vraždy, s besom skaziteľa.

Kres spráskal pušiek, zahrmeli delá:

zem stene, piští vzduch, rvú vlny vôd…

(P. O. Hviezdoslav)

Okrem týchto základných druhov rýmu poznáme ešte:

5. Postupný rým – je to rýmové spojenie vždy po dvoch veršoch a vyskytuje sa vo väčších strofách alebo v rámci dvoch strof. Má schému: abcabc.

Príklad:

Kalendáre návratov

každý v krídlach má

v javoroch si tiché hniezda hnetú.

Polia sú ich záhradou,

strechou čierna tma,

nad ľudskými vtáčie cesty vedú.

(Kamil Peteraj: Balada o poľných vtákoch)

6. Exotický rým je druh rýmu, v ktorom sa rýmujú dve slová cudzieho pôvodu alebo má cudzí pôvod aspoň jedno slovo.

Príklad:.

Hore…? Dolu…? Do nirvány…?

– Ako havran ošarpaný

(…)

(Ivan Krasko: Topole)

alebo:

fux pas/ kopa (nie je dôležité, ako sa to píše, číta sa ako fó – pa / kopa),

USA/ do lesa (čiže: ú-es-á/ do lesa).

7. Gramatický rým je známy hlavne zo staršej poézie a vytvárajú ho slová toho istého slovného druhu a v tom istom gramatickom tvare (dala – prala).

Príklad:

Stojí, stojí mohyla.

Na mohyle zlá chvíľa,

(Ján Botto: Žltá ľalia)

8. Vnútorný rým je druh rýmu, v ktorom sa rýmuje slovo alebo slovné spojenie z prvého polveršia s koncom verša alebo sa rýmujú polveršia nasledujúcich veršov.

Príklad:

Vraždy v raždí

Z básne žena kýva mi

zasnežená slinami

(Vojtech Mihálik: Vraždy v raždí)

A na záver:

• Rým je zvuková zhoda slabík na konci veršov. Znamená to, že pre posúdenie, či ide o rým alebo nie, je dôležité zvukové znenie (teda to, ako sa slová čítajú), nie to, ako sú zapísané. Rolu nehrá ani dĺžka slabík, protiklad mäkkosti a tvrdosti, znelosti a neznelosti spoluhlások.

ONDRUŠ, Š., SABOL, J. (1981): Úvod do štúdia jazykov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.

Návrat hore