|
STAROVEK (3. tisícr. p. n. l. – 5. stor. n. l.)
|
|
ORIENTÁLNA LITERATÚRA
- sumerská
- hebrejská
- indická
|
|
|
|
SUMERSKÁ LITERATÚRA (asi 2500 r. p. n. l.)
|
|
– staroveký epos (znaky eposu: veľká epika, čerpá z mytológie, ústne podanie, epická šírka, hrdina s nadprirodzenými schopnosťami, miešanie reality a fantázie, bohovia zasahujú do deja, majú ľudské vlastnosti i slabosti…);
– otázky zmyslu života a smrti (Keď zomriem, budem ako Enkidu?), príbeh o potope sveta, hľadanie cesty k nesmrteľnosti.
|
|
HEBREJSKÁ LITERATÚRA
(od cca 1000 p. n. l.)
|
|
– členenie na Starý zákon (vznik od 1000 p.n..) a Nový zákon (cca od 1. st. n. l.)
|
|
ANTICKÁ LITERATÚRA (9. stor. p. n. l. – 5. stor. n. l.)
|
Sofokles (497/6 – 405/6 p. n. l.)
|
– antická dráma: antické divadlo, súťaž, výchovný charakter, tri jednoty, vo veršoch, prítomnosť zboru);
– tragédia (tzv. neharmonické riešenie konfliktu), zrážka človeka s osudom, katarzia;
– mýtická doba, (okrem iného téma moci, pojem oidipovský komplex);
Antigona – antická dráma, tragédia
– snaha hlavnej hrdinky, Oidipovej dcéry a sestry zároveň, očistiť rod – „hnusné plemeno“, zrážka ľudských zákonov s „božími“.
|
|
|
|
– námety z mytológie a histórie;
– epos – epická poézia.
|
STREDOVEK (5. stor. – 15. stor.)
|
|
|
- anonymita autorov;
- na Veľkej Morave Konštantín a Metod (9. st.);
- členenie literatúry na náboženskú a svetskú: hrdinovia – svätec alebo rytier,
- druhový synkretizmus aj prelínanie umeleckej a vecnej lit.
|
Epos (Pieseň) o Rolandovi
Proglas – prvá slovanská báseň (9. st.)
Moravsko-panónske legendy
|
HUMANIZMUS A RENESANCIA (14. stor. – 17. stor.)
|
|
|
- talianska literatúra: Dante, G. Boccaccio,
- francúzska literatúra: F. Rabelaise, F. Villon,
- španielska literatúra: Cervantes
|
|
|
|
- anglická literatúra: William Shakespeare
– Hamlet
– Rómeo a Júlia,
– Sen noci svätojánskej,
|
– alžbetínska dráma, tragédia (písaná vo veršoch, resp. kombináciou verša a prózy),
– porušovanie kánonu (narúšanie požadovanej jednoty miesta, deja a času; prítomnosť ľudového humoru),
Hamlet ako renesančný intelektuál – irónia, sarkazmus…),
– divadlo v divadle,
– postavy – výrazné individuality (renesančný hĺbavý intelektuál, karierista, pätolizač a zrada, morálne slabá žena, krehká dievčina),
– najslávnejšia replika: „Byť a či nebyť?“
|
BAROK (16. stor. – 18. stor.)
|
|
|
- Taliansko: T. Tasso
- Anglicko: J. Milton
|
|
|
|
- Hugolín Gavlovič – Valaská škola mravúv stodola
|
– katolícky barok v slovenskej literatúre,
– didakticko-reflexívna poézia („poučno-úvahová“),
jednotlivé básne Valaskej školy – kompozícia = Úvod, 21 pastierskych nót, Prídavek, Záver
|
KLASICIZMUS A OSVIETENSTVO (17. stor. – 18. stor.)
|
|
SVETOVÝ KLASICIZMUS (17. a 18. stor.)
|
- Francúzsko: J. B. P. Moliére – Lakomec
|
– chcel písať komédie podľa pravidiel pre vznešené hry, ktoré boli v tejto dobe ideálom, pravidlá porušil prózou, dôležitým sa stal kvalitný dialóg,
charakterový typ postavy: hyperbolizuje negatívnu vlastnosť (lakomstvo, hlúposť, pokrytectvo atď.)
|
|
SLOVENSKÝ KLASICIZMUS
(20. a 30. roky 19. stor.)
|
|
– epos (záväzná kompozícia),
– časomiera (ako Homér, Vergílius),
– bernolákovčina,
– téma Veľkej Moravy na posilnenie národného povedomia
|
|
|
Ján Chalupka: Kocúrkovo
|
– cyklus komédií z prostredia malomesta
|
|
KLASICIZMUS/
PREROMANTIZMUS
(20. a 30. roky 19. stor.)
|
|
– prvky preromantizmu: téma lásky k žene, vyjadrenie citov (ale hlavne vlastenecký motív),
– časomiera (Předzpěv – elégia), sylabotonizmus (znělky – sonety),
– odkazy na minulosť (odkazy na české dejiny, Veľkú Moravu a pod.), Mína – symbol Slovanov a odplaty za krivdy a hriechy páchané na Slovanoch
|
ROMANTIZMUS (posledná tretina 18. stor. – 1. pol. 19. stor.)
|
|
SVETOVÝ ROMANTIZMUS (posl. tretina 18. stor. – 1. pol. 19. stor.)
|
- americká literatúra: Edgar Allan Poe – Havran, Vraždy v ulici Morgue
|
Vraždy v ulici Morgue – patrí medzi prvé detektívne príbehy vo svetovej literatúre (Poe ako zakladateľ detektívky a hororu)
|
|
- francúzska literatúra: V. Hugo
- nemecká literatúra: J. W. Goethe
- anglická literatúra: P. B. Shelley, G. G. Byron
- česká literatúra: K. J. Erben
|
|
|
- ruská literatúra: A. S. Puškin – Kapitánova dcéra
|
– novela? román?, podľa autora „historická povesť“,
– priamy rozprávač (Peter Griňov), historická postava – Pugačov, historická téma – Pugačovovo povstanie, téma lásky, ktorá musí prekonávať prekážky,
– zaujímavá vonkajšia kompozícia (motto z ľudovej slovesnosti v úvode kapitol),
– kontrastné zobrazenie (Pugačov – Švabrin)
|
SLOVENSKÝ ROMANTIZMUS (30. a 40. roky 19. storočia)
|
|
– kolektívny hrdina (idealizovaný),
– námet z histórie (ale fikcia),
– kontrastný princíp (malá družina Slovanov – cisárske vojsko, dobro – zlo, vysoké hory – rovné polia),
– silný vlastenecký motív (národno-obranná funkcia umenia),
– sylabický veršový systém,
– lyricko-epická skladba (synkretizmus – prelínanie druhov)
|
|
- Ján Botto – Smrť Jánošíkova
|
– námet z histórie, inšpirácia ľudovou slovesnosťou, romantický hrdina (ale Jánošík je zároveň ľudovým hrdinom),
– alegória a symbolika (Jánošík aj ako alegorická bytosť),
– kontrastný princíp,
– sylabický veršový systém,
– lyricko-epická skladba (druhový synkretizmus),
– rytmicko-syntaktický paralelizmus (bez presahov),
– aktualizácia (alegoricky sa hovorí o revolúcii 1848/49 – tzv. meruôsmy rok), mimoliterárna funkcia poézie štúrovcov (prebúdzať národné povedomie, potvrdzovať existenciu národa)
|
|
|
- Andrej Sládkovič – Marína
|
– sylabický verš, ale s mnohými vybočeniami (neuplatňuje dôsledne dierézu, nepravidelný výskyt združených rýmov, veršový presah, spojenie ľúbostnej a spoločenskej lyriky),
– druhy lyriky: intímna – ľúbostná, spoločenská (objektom je rodina, spoločnosť, národ, ľudstvo…), prírodná,
– najdlhšia ľúbostná báseň v slov. lit.,
– spojenie lásky k žene s láskou k národu
|
PRECHOD OD ROMANTIZMU K REALIZMU V SLOVENSKEJ LIT. (60. a 70. roky 19. stor.)
|
|
|
- Ján Palárik – Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch
|
– nadväznosť na J. Chalupku,
– kladní aj záporní hrdinovia a tí, o ktorých sa bojuje (šľachta, inteligencia, meštianstvo),
– zmierlivé riešenie konfliktu, komédia (typický Palárikov prvok: zámena postáv),
– národná téma
|
REALIZMUS (1. pol. 19. stor. s koreňmi v 18. stor.)
|
|
SVETOVÝ LIT. REALIZMUS (1. pol. 19. stor. s koreňmi v 18. stor.)
|
- Honoré de Balzac – Otec Goriot
|
– téma zo súčasnosti,
– román (reprezentatívny žáner realizmu),
– hrdina je človek ako súčasť spoločnosti, ktorá ho ovplyvňuje,
– obraz spoločnosti 30. rokov 19. stor.,
– súčasť cyklu Ľudská komédia
|
SLOVENSKÝ LIT. REALIZMUS (1880-1918)
|
- Pavol Országh Hviezdoslav –Hájnikova žena, Krvavé sonety (realizmus, parnasizmus)
|
– sylabotonický prozodický systém,
– Krvavé sonety – reakcia na 1. sv. vojnu,
– Hájnikova žena – lyricko-epická básnická skladba
|
|
- Svetozár Hurban Vajanský – Trochej a jamb
|
– sylabotonický prozodický systém
|
- Martin Kukučín – Keď báčik z Chochoľova umrie, Dom v stráni
(1. vlna realizmu – charakterizuje ju skôr zmierlivosť v prístupe ku konfliktom)
|
– orientácia na kratšie prozaické žánre, najmä na poviedku a novelu,
– poviedky majú tradičné ukotvenie v prostredí slovenskej dediny (román Dom v stráni sa odohráva na chorvátskom vidieku),
– obraz dedinského človeka, snaha preniknúť hlbšie do jeho vnútra, ale aj obraz tzv. panskej spoločnosti (učiteľ, richtár, farár, zemania atď.),
– otázka, či môže zemianstvo stáť na čele národa,
– kritickosť, humor, výrazný rozprávač, mená charakterizujú postavy (pán z Domaníc), typizácia,
|
- Jozef Gregor Tajovský – Maco Mlieč
(2. vlna realizmu – charakterizuje ju výraznejšia kritickosť)
|
– orientácia na kratšie prozaické žánre, najmä na poviedku, – prostredie slovenskej dediny, kritickosť a satira, výrazný rozprávač,
– obviňovaný z prílišnej kritickosti („tupiteľ národa“)
|
- Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky
|
– klasická dramatická kompozícia,
– odmietanie idealizácie slovenského národa, zobrazené ľudské „necnosti“: pretvárka, nevera, náchylnosť k alkoholu, túžba po majetku, vypočítavosť, lakomstvo, lenivosť, hašterivosť,
– nepríjemné témy (napr. manželská nevera, domáce násilie),
– hovorový jazyk a ľudová frazeológia
|
- Božena Slančíková Timrava – Ťapákovci
(2. vlna realizmu – charakterizuje ju výraznejšia kritickosť)
|
– kratšie prozaické žánre, najmä poviedky a novely,
– prostredie slovenskej dediny,
– obraz dedinského človeka, snaha preniknúť hlbšie do jeho vnútra, ale aj obraz tzv. panskej spoločnosti (učiteľ, richtár),
– kritickosť a satira,
– Ťapákovci – zobrazenie zaostalosti na dedine (Ťapákovci) v kontraste k snahe o pokrok (Iľa), psychologická hĺbka (Anča – zmija)
|
LITERÁRNA MODERNA (posledná tretina 19. storočia a zač. 20. stor.)
|
|
SVETOVÁ LIT. MODERNA
|
- Charles Baudelaire – Mrcina
|
|
|
- Paul Verlaine – Básnické umenie
|
– poézia o poézii,
– hudobnosť (hudbu len)… symbolistická neurčitosť (oči za závojom, preč s vražednou pointou, pointou, čo vraždí)…
|
|
Christian Morgenstern Nočný spev rýb
|
– predchodca avantgardy (napr. dadaistov, expresionistov),
– prvky nonsensu,
„čistá lyrika“
|
konkrétna báseň (objekty namiesto slov)
|
SLOVENSKÁ LIT. MODERNA (1900-1918)
|
- Ivan Krasko – Zmráka sa…, Otrok, Otcova roľa
|
- symbolizmus,
- národná téma aj subjektívne prežívanie lyr. hrdinu
|
|
|
- Ivan Krasko – Poetika starej lyriky
|
– poézia o poézii (programová báseň – nech hudbou zneje každý malý verš, náznak tajomna…tisícimi tónmi znie),
|
|
|
|
– novela (potlačenie opis. zložiek, dramatickosť, náhly zvrat a pointa, málo postáv, jedna udalosť, každodenný život),
– vnútorný monológ,
|
MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA (1918-1945)
|
|
|
- Franz Kafka – poviedky Premena, Ortieľ
|
– pluralitné vysvetľovanie jeho próz, rôzne interpretácie,
– motív premeny (premena = trest?),
– bizarné situácie, ale vecný jazyk bez emócií,
– vplyv na modernú prózu 20. storočia,
– ponurá atmosféra, bezvýchodiskovosť
|
|
|
- James Joyce – Odyseus (román)
|
– experiment, 1 deň na 700 s., – paródia na Homérov epos Odysea,
– Dublin, zobrazenie života v Írsku,
– prúd vedomia (myšlienky v procese zrodu – bez usporiadania do syntakticky pravidelných viet)
|
|
|
- Erich Maria Remarque – Na západe nič nové (román, realizmus, naturalizmus, expresionizmus)
|
– zobrazenie utrpenia, odvahy a priateľstva obyčajných vojakov, odsúdenie militarizmu (autor nezobrazuje vojakov znepriatelených strán ako skutočných nepriateľov),
– Paul Bäumer reprezentuje tzv. stratenú generáciu, realisticky zobrazuje život vojakov v zákopoch na západnom fronte, prvky expresionizmu – vyjadrenie zážitku, prežívania
|
|
|
- Jozef Cíger-Hronský – Jozef Mak
(prekonávanie realizmu, znaky lyrizovanej prózy, expresionizmu)
|
– román,
– hlavný hrdina je „človek-milión“ (obyčajný dedinský človek, symbol tichého utrpenia, slabý a silný/ vytrvalý zároveň),
– osudovosť (fatalita), ukrižované ruky, k nim však už nie ústa, preto vnútorné „dialógy“ (autor hovorí za mlčanlivé postavy),
– sociálna tematika, prvky lyrizovanej prózy (a potom prišla inovať… Julin biely úsmev),
– personálny rozprávač – koncentrovaný na prežívanie hl. postavy
|
|
|
- Dobroslav Chrobák – Drak sa vracia
(prekonávanie realizmu, naturizmus)
|
– novela, lyrizovaná próza (naturizmus):
– inšpirácia ľudovou slovesnosťou (hrdinská rozprávka),
– retrospektívne rozprávanie
retardácia = spomaľovanie deja (opisy prírody, vnútorné monológy, snívanie…), romanticky výnimočná postava, príroda ako postava, prelínanie sna a skutočnosti, minulosti a prítomnosti, postava s tajomstvom,
nadčasovosť: vzťah kolektívu a jednotlivca, postoj kolektívu k človeku, ktorý je „iný“
|
|
|
|
– básnická tvorba, vplyv vitalizmu, senzualizmus (Cválajúce dni, Iba oči)
|
|
|
|
– téma vojny, príbeh sa neodohráva na fronte, ale „v závetrí“ – odkrýva vplyv vojny na ľudí, ukazuje, ako sa prejavujú/ menia charaktery; kolektívny hrdina; dôležitý je motív rúk
|
|
|
- Peter Jilemnický – O dvoch bratoch, z ktorých jeden druhého vôbec nepoznal
|
– socialistický realizmus
– konflikt dvoch bratov (Vendel – Jozef), kontrastný postoj k životu, majetku, kresťanstvu,
– sociálna kritika
|
|
AVANTGARDA (1. desaťročie 20. st., 20.-30. roky)
|
- Guillaume Apollinaire – Pásmo (kubofuturizmus),
|
– polytematická báseň, asociatívny kompozičný princíp,
– moderná obraznosť, básnická imaginácia,
– zrušenie interpunkcie, asonancie (t. j. nedokonalé rýmy),
– vplyv kubizmu,
– Pásmo je inšpiráciou pre poéziu 20. stor. a základom nového lit. žánru
|
|
|
- Laco Novomeský – zb. Nedeľa
(1. vlna sloven. lit. avantgardy; na tvorbu autora v ďalších zbierkach vplýval aj poetizmus a surrealizmus)
|
– ľavicový básnik a novinár, ako prvý u nás definoval socialistický realizmus,
– sociálna tematika (nenaplnená túžba človeka po šťastí, napr. v sociálnej balade Slúžka),
– b. Nedeľa – pásmová skladba (moderná obraznosť na princípe asociácií, bez interpunkcie)
|
|
|
- Rudolf Dilong – (zb. Mesto s ružou, poetizmus, surrealizmus, 2. vlna sloven. lit. avantgardy)
bás. Za múrom kláštora
|
– avantgardná poézia, vplyv poetizmu a surrealizmu,
– moderná obraznosť: „nezrozumiteľnosť“, spájanie zdanlivo nespojiteľného, snaha o čistú lyriku,
– tzv. katolícka moderna, duchovná lyrika,
|
LITERATÚRA PO R. 1945 (1945-1989)
|
|
SVETOVÁ LIT. PO R. 1945 (1945-1989)
|
- George Orwell – Zvieracia farma, 1984
|
|
|
|
- Jerome D. Salinger – Kto chytá v žite
|
– román,
– zobrazenie pocitov generácie, ktorá je nespokojná so svetom okolo seba,
– hl. postava: Holden Caufield, teenager – je súčasne rozprávačom,
– retrospektíva
|
|
SLOVENSKÁ LIT. PO R. 1945 (1945-1989)
|
- Milan Rúfus – Až dozrieme, Zvony (od 50. rokov 20. st.)
- Miroslav Válek (od 50. rokov 20. st.)
- Alfonz Bednár – Kolíska
- I. Bukovčan – Kým kohút nezaspieva
L. Mňačko – Ako chutí moc
|
slov. poézia po r. 1945, prekonávanie schematizmu socialistickej poézie,
– M. Rúfus – skôr tradičné motívy, hĺbavé, aj poézia pre deti (Modlitbičky)
– M. Válek – „básnik civilizácie“, civilný výraz, vecnosť vo vyjadrení; klasický viazaný verš aj voľný verš
– Kolíska – próza, téma vojny aj ľudských charakterov po jej skončení, striedajú sa časové roviny, prelínajú sa rôzne časové vrstvy
– I. Bukovčan – Kým kohút nezaspieva – dráma, príbeh počas 2. sv. vojny, v kompozícii dodržiava pravidlá 3 jednôt, prvky existencializmu
Ako chutí moc – analýza mravného rozkladu človeka, ktorý sa mení spolu s tým, ako rastie jeho moc, retrospektívne rozprávanie
|
|
LITERATÚRA PO R. 1989
|
|
|
- M. Lasica – J. Satinský – Soirée
|
– predstavenie je akoby improvizáciou (na javisku sa i dotvára), striedajú sa dialógy, piesne a moderátorské vstupy, osobitý divadelný jazyk (bohatý na žargón, nárečie, ľudové výrazy, texty sú asociatívne, využívajú slovné hračky),
témou je národná mentalita, negatíva spoločnosti, korupcia, medziľudské vzťahy…
– M. Lasica a J. Satinský vystupovali ako protiklady. J. Satinský predstavoval jednoduchšieho človeka, poddajnejšieho, ľudskejšieho. M. Lasica sofistikovaného, prísneho, ironického vzdelanca,
– char. je paródia, irónia, sebairónia, zvláštne pointy, práca s nonsensom
|
|
|
|
– básnická tvorba (Malý zúrivý Robinson, Hluchonemá hudba), piesňové texty (Voda, čo ma drží nad vodou), teória literatúry aj tvorba pre deti, muzikály
|
|
|
- Dušan Dušek – Kufor na sny
|
– krátke poviedky, miniatúry (zdanlivá žánrová pestrosť), originálna optika, fantázia, humor, prirodzenosť,
– často písanie v 1. osobe,
– často tzv. nesujetová próza (oslabenie sujetovej línie),
– aj uplatnenie prúdu vedomia
|